top of page
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • TikTok

"Huidtypes", een noodzakelijk kwaad?

Morgan Foré

Skincare wordt in allerlei categorieën opgedeeld; "normale huid", "gecombineerde huid", "vette huid", "gevoelige huid", maar ook "rijpere huid", "gedehydrateerde huid", "doffe of vale huid", "droge huid", "normale huid" enzovoort. Heeft het zin om je huid volledig in zo'n hokje te steken en er nooit vanaf te wijken, zoals ik mijn webshop inricht?

Daar geef ik toelichting bij in deze post.

Stel: je bent bij je schoonheidsspecialiste en je wilt starten met je gelaat te reinigen. Top! Er worden verschillende reinigers aangeboden, elk voor een verschillend huidtype of het kan voor alle huidtypes. De opdeling geeft je een indicatie welke producten voor jou kunnen werken en welke je prettig vindt aanvoelen op je huid. Reinig je graag met een gel, een melk, een balsem die een melk wordt, een poeder dat je met water opschuimt? Mag die wel of geen parfum bevatten? Wil je er vlot make-up mee kunnen afhalen? Of houd je nog liever van een old school blok zeep? Wil je er ingrediënten in die helpen talgpropjes te voorkomen, of wil je liefst zo mild mogelijk omdat je bijvoorbeeld kampt met eczeem? Wil je er extra oliën in omdat je een droge huid hebt of net liever een gel? Of wil je gewoon iets dat mooi staat op je lavabo en volledig in je interieur past? Net hetzelfde met een dagcrème: heb je al een vette huid, dan voelt een gelstructuur vaak aangenamer dan een dikke crème. Heb je last van puistjes, heb je liever een product met bv. salicylzuur in en liever geen crème die een laagje legt op de huid. Skincare aanbieden zou heel moeilijk worden als er geen bepaalde "categorisering" wordt aangeboden om je te helpen kiezen naargelang "je huidtype". Mocht je gewoon de waslijst aan ingrediënten op de voorkant van de fles zien staan, zonder naam of merk, zou je het nog begrijpen?


Toch wil ik je ook even wakker schudden: dermatologen spreken niet over huidtypes als het gaat over de opdeling zoals hierboven. Je zou dus ook kunnen stellen dat de term bedacht is met commerciële doeleinden in het achterhoofd en de luxe die mensen gewoon zijn en een groter belang aan hygiëne doorheen de jaren, maar wees ook niet aan het luik "medisch" gefopt. Dermatologen werken niet gratis (en maar goed ook, want dat zou ook niet blijven duren) en ja, vertegenwoordigers van merken worden ook naar onder andere dokters, apothekers en dermatologen gestuurd om er hun aanbod te tonen. Er zijn dermatologen die video's maken op Instagram en Tiktok en er ook hun favoriete producten tonen, maar ook info delen die incorrect kan zijn (zo zag ik een dermatoloog micellair water met de grond gelijk maken en hij vergeleek het met water met een druppeltje zeep in) en door een cosmetoloog wordt gecorrigeerd. Je hebt zelfs dermatologen die ook de esthetische kant opgaan en op Instagram producten tonen om "anti-aging" te werken, fillers, botuline (bv. Botox, wist je trouwens dat dat gewoon een merknaam is zoals "Pampers") enzovoort. Het is dus zeker niet zo dat dermatologen enkel medische vragen beantwoorden; de vraag om "eeuwig jong" te blijven is er en de bereidheid om ervoor te betalen ook. Er zijn dermatologen die zelf met een skincarelijn beginnen en literatuur aan het publiek verkopen en daar hun filosofie/kennis aan ophangen, dus je moet nu ook niet denken dat zij een liefdadigheidsinstelling zijn en alles gratis weggeven of enkel met je gezondheid bezig zijn. Zo las ik een boek over de huid van een Nederlands dermatoloog en ze maakte de opdeling tussen "droog, normaal, vet/combi" huid en dan al dan niet gevoelig. Ze biedt reinigers, toners, exfolianten, crèmes en spf aan. Een ander Amerikaans dermatoloog zweert dan weer dat enkel zonnecrème noodzakelijk is (en dat vind ik inderdaad ook het minimum), dus wie heeft dan gelijk?


Dat geldt ook voor apothekers, genoeg merken die doelen op apotheken om daar een huidanalyse te geven en skincare-advies te geven en producten te verkopen. Toen ik er een korte huidanalyse kreeg, werd ik meer dan 10 producten aangeboden om te gebruiken in mijn routine... Je kunt je afvragen of dat enigszins noodzakelijk is en ook: jouw huid, jouw beslissing. Het viel me op dat de verkoop vanuit 'verkopen' kwam en niet vanuit 'adviseren/helpen' als in waar ik naar op zoek was, wat in dat geval een zonnecrème was. Ik legde uit wat ik wel gebruikte en ik kreeg de opmerking "en dat als schoonheidsspecialiste" en ik voelde me toch wel een beetje in mijn gat gebeten, eerlijk gezegd. Voor multinationals zal het namelijk nooit genoeg zijn.


Mijn inziens mag er dus ook wat wind uit de zeilen wanneer er gezegd wordt "Het is van de apotheek, dus het is goed/gezond, of het is merk x, dus het is goed". Weet dat apothekers in hun opleiding niet zo'n uitgebreide scholing krijgen over de huid als dermatologen. Uiteraard kan een apotheker daarnaast nog andere opleidingen gevolgd hebben of extra vakken hebben opgenomen. Persoonlijk neem ik een verandering waar van wat te koop komt in een apotheek: wat vroeger een plek was waar je gemaakte crèmes kwam halen, zie je er ook al lekker geurende handcrèmes, geurstokjes, minerale make-up, zelfs diffusers met etherische oliën en potten honing ... Je gaat er niet meer enkel heen wanneer je een keeltabletje wilt of je Dafalgans op zijn. Esthetiek sluipt de medische wereld in en apotheken zijn het jasje "geneesmiddelen" al lang ontgroeid. Ook apothekers starten zélf met een skincarelijn en er zijn er die springen op de "gezond", "clean hype", "niet hormoonverstorend" -trein en daar heb ik het best lastig mee, want die personen - hoop ik toch - weten ook beter dan consumenten bang maken... Ik zie ook een opmars aankomen in de verkoop van "niet hormoonverstorende" producten, want als ik social media moet geloven, stappen er steeds meer vrouwen van anticonceptie af. Zo zwart-wit is het dus allemaal niet; wat de markt vraagt, zal een leverancier oppikken en marketing op afstemmen. Het verschilt er uiteraard wel in dat sommige producten op voorschrift worden verkocht (afhankelijk van de ingrediënten) en of je medische klachten hebt en dat opvolging van een medisch geschoold persoon noodzakelijk is. Zo is er bijvoorbeeld ook medicatie voor acne die strikt niet mag genomen worden wanneer je zwanger bent, want deze veroorzaakt afwijkingen bij de foetus. Wil ik met dit betoog maar duidelijk maken, de medische sector sluit het commerciële aspect allesbehalve uit en de beautybusiness valt niet te onderschatten.


Fitzpatrick scale

Maar om nu dus terug te komen op "huidtypes"...

Dermatologen spreken wel over "skintypes" als het over de "Fitzpatrick scale" gaat. Dit gaat vooral over je huidskleur en je huidgevoeligheid omtrent UV-stralen en wordt genummerd van 1 tot 6. Ben je iemand die bruin wordt of verbrandt? Hoe bleker je bent, is de kans wel reëel dat je verbrandt in plaats van bruin wordt. Heb je zelf al een zeer donkere huid, is de kans kleiner dat je verbrandt. Dit heeft dus niets te maken met een vette, droge, gemengde etc. huid.


Toen ik nog wat info opzocht over de Fitzpatrick scale (dateert van circa 1975), vond ik ook een artikel over Eilers' manier van indeling en dat deze eigenlijk niet gelijkloopt met de Fitzpatrick scale. Daar wordt ook nog naar andere factoren gekeken, zoals jeuk die ontstaat bij blootstelling aan de zon. Meer info daarover kan je hier lezen.


Wat ik je kan zeggen

Elke huid is identiek en of een product voor jou werkt, is ook meningsgebonden en niet enkel gestoeld op feiten, maar wat je verwachtingen zijn en ook wat een product al dan niet terecht claimt voor jou te kunnen doen, of dat het een veredeld make-upproduct is. Er is dan ook geen "beste skincaremerk". Zowel de verpakking als de ingrediëntenlijst zeggen ook niet alles: vanuit marketingopzicht worden er toffe namen aan producten gegeven, maar wat doet het nu eigenlijk? Hecht aan "dermatologisch getest" ook niet al te veel belang: een dermatoloog kon het product verschrikkelijk vinden en in de vuilnisbak hebben gegooid, getest is het wel... Grasduin je net als ik graag in de ingrediëntenlijst? Tof! Weet wel dat het niets zegt over bijvoorbeeld de PH-waarde (zuurtegraad), hoe het product ontwikkeld is, de bronnen van de ingrediënten, de kwaliteit van ingrediënten enzovoort. Het is wel interessant (of net triestig) om te kunnen ontdekken dat "een jojoba-olie" wordt verkocht, maar je eigenlijk amandelolie koopt (veel goedkopere olie trouwens) met een vleugje jojoba-olie in, of dat een "glowing serum" glitter blijkt te bevatten dat je zo weer afspoelt 's avonds. Het speelt dus zeker niet in je nadeel om ingrediënten te kunnen lezen; je zult veel kritischer en vooral nuchter je aankopen doen, alsook mocht je voor een stof allergisch zijn, kan je dat ook aflezen.

Er is ook geen "one size fits all"-oplossing als het over skincare gaat, en dat maakt het enigszins leuk, maar ook niet gemakkelijk; dat geldt zowel voor een schoonheidsspecialiste als voor een dermatoloog. Sleutelen aan mijn ingrediëntenkennis en huidkennis staat dagelijks op de agenda. Ik probeer dus de producten die ik verkoop zo goed mogelijk te begrijpen en welke ze meerwaarde ze hebben voor je huid.


Huidtypes gebaseerd op talgaanmaak en gevoeligheid, zeer ruw geschetst

Hieronder maakte ik een soort "filtersysteem" om te kijken op welk huidtype je uitkomt. Dit heeft geen medische context (als in huidafwijkingen als ik er een term op moet kleven), als in bespreking van hyperpigmentatie, couperose, rosacea, eczeem, acne ... Dit gaat eerder over je talgproductie en je huidgevoeligheid. Op basis daarvan kan je gemakkelijker kiezen waarmee je je huid reinigt, hydrateert en beschermt om er een fijn gevoel aan over te houden, zonder bijvoorbeeld te denken "amai dat voelt als een vettig boeltje". Je bekijkt dit best wanneer je je 's ochtends gedoucht hebt en een paar uren niets op je gezicht hebt gesmeerd en/of aangeraakt en je dan kunt observeren.


Voelt mijn huid comfortabel of strak?

Indien strak - je huid trekt precies tegen wanneer je bv. spreekt

Voelt je huid ook snel "brandiger" aan zodra je er iets opsmeert of wordt je huid rood bij de minste aanraking, dan neig je naar een gevoelige huid, maar er kan evengoed een medische aandoening zijn.

Voelt je huid enkel strak, schilferig op plaatsen (bijvoorbeeld je voorhoofd of naast je neus), dan kan je een droge/gedehydrateerde huid hebben. Een droge huid duidt op talgtekort, terwijl gedehydrateerd te weinig vocht in de huid betekent.


Indien comfortabel - je huid voelt flexibel

Wanneer je met een tissue over je huid dept, zie je dan een residu op het papiertje, alsof er olie aan hangt? Zo niet, heb je een mooie balans en eerder een normale huid.


Heb je wel residu op je tissue, ook wanneer je over je wangen dept, heb je eerder een vette huid. Is vooral je T-zone vettig en je wangen droger, dan heb je een gecombineerde huid.


Opgelet, "gevoelig" is ook weer een vage term; een "normale huid" kan ook gevoelig zijn. Je kunt gevoelig zijn voor parfum, occlusieve ingrediënten zoals minerale olie die een laagje op de huid leggen, voor een acne-opstoot, een kleurstof ... en ga zo maar door.


Conclusie

Skincare is vaak trial en error, opnieuw, ieders huid is identiek. Geef producten dan ook de nodige tijd en wees geduldig; verander niet constant van routine, dan weet je ook niet meer wat wel of niet voor jou werkte. Onthoud: less is vaak more! Bouw rustig op met een routine die je volhoudt. Geraak je er niet aan uit, laat je helpen. Bij Friendlyface kan je zowel een kennismakingsverzorging of eerste uitgebreide gelaatsverzorging boeken, waarbij je via e-mail een link naar een vragenlijst ontvangt. Je mag ook de producten die je thuis gebruikt meebrengen. Ik streef naar zo'n eerlijk mogelijk advies en de ontspanning uiteraard! Het merk Salonnepro biedt om die reden ook miniverpakkingen van hun producten aan; gemakkelijk op reis, maar ook een kleinere investering wanneer je nog "zoekende" bent.


Boek je graag je eerste gelaatsverzorging, kan dat hier.

Bekijk je liever welke producten ik verkoop, klik hier door naar de webshop.


P.S. Is skincare in haar geheel voor jou ingewikkeld? Geen nood, in mijn gratis e-book start to skincare leer je de 3 basisstappen van een geslaagde huidverzorging. Deze kan je hier gratis downloaden.


Groeten,

Morgan van Friendlyface






Contact

Adres

Contacteer mij

Telefoonnummer 09 278 94 71 (enkel tijdens openingsuren) voor inlichtingen

E-mailadres friendlyface@outlook.be

Toverheksstraat 25

9960 Assenede, België

ter hoogte van de watertoren inslaan

parkeergelegenheid voor de deur

Openingsuren

Open na afspraak

Dinsdag 9u00 - 12u en 13u - 20u

Woensdag 9u00 - 12u en 13u - 20u

Donderdag 9u00 - 12u en 13u - 20u

Maandag, vrijdag, zaterdag, zondag gesloten

bottom of page